Jakten på de gode tiltakene i arbeidsmiljøet
Mange har vært igjennom arbeidsmiljøprosesser og noen har mistet litt trua på det. Det ble satt i gang et stort opplegg, et dokument ble laget og siden har ingen sett det.
BRA ARBEIDSMILJØ ER BRA BUSINESS
TEKST BIRGITTE HOFF LYSHOLM
Har du det bra på jobb, produserer du mer. Derfor er det penger å tjene på å investere i et godt arbeidsmiljø.
En undersøkelse Oslo Economics har utført på oppdrag for Arbeids- og sosialdepartementet, viser at riktig innsats for arbeidsmiljøet kan bidra til å spare det norske samfunnet for 75 milliarder kroner. Det anslås at et ikke-optimalt arbeidsmiljø koster norsk arbeidsliv 13 milliarder kroner i produksjonstap, i overkant av 16 milliarder i produktivitetstap, 40 milliarder i helsetap og rundt 3,2 milliarder i helsetjenestekostnader og andre kostnader. Ikke alt dette kan spares inn, men vi kan konstatere at potensialet for uttelling er enormt for bedrifter som satser riktig på arbeidsmiljø.
Likevel har det vist seg at det kan det være vanskelig å få bedriftsledere til å bruke penger på arbeidsmiljøtiltak, forteller den svenske rbeidshelseøkonomen Malin Lohela-Karlsson. Hun er forsker ved Universitetet i Uppsala, og begynte å jobbe med arbeidsmiljøforskning for åtte-ti år siden.
– Det spilte ingen rolle hvor bra det enkelte tiltaket viste seg å være for helsen, det var vanskelig å få gehør hos arbeidsgivere, forteller hun.
Hvis vi skal være med på å skape et godt arbeidsmiljø, må vi være med på å skape veien til dette miljøet. Vi kan ikke stå på veikanten og se på at andre skaper denne veien i sin retning: Kanskje det ikke er den riktige retningen for at arbeidsmiljøet blir godt.
Arbeidsmiljø ikke er noe vi får, men noe vi selv er med å skape. |
Å ha forventninger betyr å ha et åpent sin.Passiv snurping er mer skadelig for folkehelsa enn passiv røyking.
Vi fokuserer for mye på det som går galt- hvor blir det av suksesskomiteene? Vi må fokusere på mestring.
Likestilling betyr likeverd – intet fotball lag består av bare gode keepere.
Vi må ikke sutre over det som skjedde i fjor – legg ting bak oss og kom oss videre – vi må greie å sette strek over skuffelsene
Forutsetninger for å ha det bra – om å tenke muligheter i stedet for begrensninger
Vi velger hvordan vi vil ha det, og vi kan for eksempel velge å ha det bra. Vi programmerer vår egen bevissthet på samme måte som vi programmerer datamaskiner. Dersom vi gir løsninger, får vi løsninger. Dersom vi gir problemer, får vi problemer. Dette gjelder alle aspekter i livet: Helse, sykdom, relasjoner, arbeidsplass, følelser etc.
Dette er ikke noe mystisk i det hele tatt. Vi tar bare konsekvensen av det mulighetene som ligger der, og griper dem
Jobben skal, ifølge lovverket, ikke bare være et sted hvor vi gir en ytelse eller ressurs til arbeidsgiveren. Den skal også være helsefremmende. Det er et ambisiøst krav fra lovgiver, men ikke en umulighet. Kun ved å øke kompetansen rundt hva som skaper trivsel på en arbeidsplass, er vi et skritt nærmere målet. Her er 7 faktorer som er viktig for å oppnå trivsel på jobben:
1.Sosial støtte fra kolleger
Hvis du har gode kolleger som støtter deg, er sjansen større for at du lever lenger. En studie av 820 arbeidstakere i ulike bransjer viste at sosial støtte fra kolleger var den faktoren som virket sterkest inn på livslengde. For menn økte livslengden også med grad av autonomi i jobben.
2. Tilbakemelding på talent og kompetanse
De fleste av oss har behov for å bli sett og få bekreftelse på det vi kan. De som i arbeidssammenheng får identifisert talenter og ressurser, opplever at de blir bedre i jobben sin, at de tar riktigere beslutninger og at livskvaliteten øker. I tillegg øker trivselen når medarbeiderne kjenner til hverandres talenter.
Les også: Hvordan sørge for virkningsfulle kompetansetiltak?
3. Åpen og direkte kommunikasjon
Vi møter ulike regler og kulturer på arbeidsplassene. Derfor bør det alltid ligge til grunn noen felles kjøreregler. Dette kan være retningslinjer for god kommunikasjon og håndtering av uenigheter.
Ved å følge felles retningslinjer som gir rom for å være både åpne og direkte i kommunikasjonen, øker vi den kollektive trivselen. Samtidig minsker risikoen for at det oppstår destruktive konflikter.
4. Fokus på positivitet
Vi har alle opplevd «kos med misnøye» -kolleger, som alltid fokuserer på ting som ikke fungerer. Dette er svært destruktiv oppførsel fordi det vi fokuserer på har en tendens til å vokse. Ved hjelp av enkle grep og metoder kan vi vri bevisstheten over på de forholdene som fungerer godt og som gir oss positive opplevelser.
Les også: Hvordan skape god kommunikasjon på arbeidsplassen?
Ved å identifisere de gode situasjonene, kan vi skape flere av de og på den måten utvikle arbeidsmiljøet på en positiv måte. Det er også flere studier som viser at den enkelte kan øke lykkefølelsen sin ved hjelp av metodikk som bevisstgjør hva man er takknemlig for, hvilke mål man har nådd eller hvilke positive hendelser som har skjedd.
5. Komplimenter
Det er interessant å se hvordan enkelte arbeidsplasser klarer å skape en hyggelig omgangstone. Når vi blir bevisst betydningen av noen enkle retningslinjer, kan vi heve trivselen. Det kan dreie seg om noe så enkelt som å gi positiv tilbakemelding når det er på sin plass, sørge for at alle kollegene blir «sett», eller unngå «plastikk-kommunikasjon».
6. Mulighet for å sette grenser
Å sikre en høy grad av trivsel, innebærer også å ivareta oss selv ved å sette grenser for hva vi kan ta på oss. Da må vi av og til si nei når noen ber oss om noe. Et nei kan sies på mange måter. For å ivareta en høy grad av internservice må dette neiet ikke oppleves som en avvisning.
7. Mindfulness
Uansett hvor godt ting fungerer opplever vi fra tid til annen at kravene til oss overstiger evnen til å tilfredsstille disse. Resultatet kan bli negativt stress.
Les også: Stressmestring: 5 tips til hva du kan gjøre
Dette stresset hos en eller flere kolleger vil påvirke de andre. En god tilnærming til negativt stress er mindfulness. Ved hjelp av enkle øvelser kan ansatte sørge for at batteriene ikke blir tomme, men tvert imot sette seg i lademodus slik at vi blir i stand til å takle den neste kneika.
3 tips mot negativitet
Kilde: Ukeavisen Ledelse
Har du hatt dager på jobben hvor du føler at tingene er ute av kontroll? Uventede problemer dukker opp, du rekker ikke det du skal og kanskje tar du også deg selv i å gjøre flere feil. Selv i de mest frustrerende øyeblikkene finnes det imidlertid noe du selv kan gjøre noe med, skriver bedriftsrådgiver Marla Tabaka .
Du kan gjøre noe med holdningene dine, noe som igjen vil påvirke hvordan du føler deg og hvordan andre oppfører seg mot deg. Her er Tabakas tre tips i sakens anledning:
Tenk annerledes
Når du tar deg selv i å tenke «dette vil aldri gå», spør deg selv: Er det virkelig sant, og tror jeg egentlig at det er slik? Svaret er vanligvis nei. Rådgiverens råd er at du lager deg en liste med argumenter for hvorfor den negative tanken ikke er sann. Begynn så å tenke annerledes. Let etter den beste muligheten du kan finne. Tenk: Kanskje finnes det en måte jeg kan løse dette på?
Snakk annerledes
Omformuler negative kommentarer som er på vei ut. Det ligger i menneskers natur å gå i forsvar mot negativitet, selv om den ikke er rettet direkte mot dem. Istedenfor å snakke om hvor ille dagen din er, kan du velge en eller to ting ved denne dagen som er positive og snakke om disse. Snart vil du oppleve at du fokuserer på positive ting, istedenfor å tenke på det negative, hevder Tabaka.
Vurder annerledes
Negative tanker om deg selv eller andre gjør at energinivået ditt daler. Istedenfor å se etter feil hos folk (inkludert deg selv), se etter de gode kvalitetene. Marla Tabaka skriver at dette er et morsomt eksperiment, ettersom folk langt på vei ser ut til å være slik du forventer at de er. Hvis du generelt sett ser på noen som lite samarbeidsvillige, er det den siden av personen du vil se. Se i stedet etter mer positive sider ved folk, og du vil oppdage at de fremstår i et annet lys.
Den flittige mauren
Her finner dere den lille historien om mauren
«Du skal alltid handle slik at du betrakter menneskeheten i så vel egen person som hos enhver annen som et formål i seg selv, og aldri bare som et middel.» |
Denne formuleringen understreker at mennesket har en uendelig stor verdi, og at vi aldri skal bruke andre mennesker som rene midler.
Arbeidsglede
Arbeidsglede handler bl.a. om:
-
Inspirerende arbeidsmiljø
-
Respekt og empati
-
Selvinnsikt
-
Å få og ta ansvar
-
Tydelig ledelse
-
Yrkesstolthet og livsglede
-
Gode kulturer og samhandling
-
Å være en god kollega
-
Humor og godt humør
Det er det du gjør og ikke det du sier som viser hvem du egentlig er. |
Hva handler et godt arbeidsmiljø om?
-
Hvordan vi forholder oss til våre medarbeidere og ledere
-
Hvordan vi kommuniserer sammen
-
Hvilke holdninger vi har
-
Hvilke normer vi har
-
Hvilke menneskesyn vi har
-
Hvilken etikk og moral vi har
Hvordan vi forholder oss til våre medarbeidere og ledere
Godt sagtDet finnes ikke de forhold mennesket ikke kan venne seg til, særlig hvis det ser at alle rundt lever på akkurat samme måten. |
For å skape et godt arbeidsmiljø er det viktig at vi har selvinnsikt og en viss grad av sosial intelligens i hvordan vi forholder oss overfor våre medarbeidere og ledere.
Dårlig selvinnsikt?
Tre grunner til at ledere mangler selvinnsikt.
En vanlig grunn til at ledere feiler, er at de mangler selvinnsikt. De forstår ikke hvordan det er for andre mennesker å jobbe for dem, skriver Robert Sutton i et blogginnlegg hos Harvard Business Review. Han mener dette er tre av de sterkeste, menneskelige kreftene som bidrar til dette:
1. Dårlig dømmekraft over egne handlinger og prestasjoner.
Hver og en av oss har en tendens til å vurdere oss selv som «bedre enn resten» og har dessuten vanskelig for å akseptere fakta som tyder på det motsatte. Det verste er, ifølge Sutton, at undersøkelser gjort av Cornell’s David Dunning viser at det er de minst kompetente menneskene som er mest tilbøyelige til å overvurdere seg selv. Dette gjelder også sjefer.
2. Tenker lite på medarbeiderne.
Medarbeidere følger nøye med på signaler lederen sender ut og merker seg endringer i adferd og humør. Ledere følger på sin side lite med på hva medarbeiderne foretar seg, og er mer opptatt av egne behov og hva hans egen leder foretar seg.
3. Sjefer er isolert fra virkeligheten.
Medarbeidere har en tendens til å presentere dårlige nyheter på en måte som gjør at de ikke høres så ille ut. Det kan også være at de lar være å fortelle noe til sjefen overhodet. I et strengt hierarki risikerer man dermed at det først og fremst er solskinnshistoriene som når toppen.
Hvordan vi kommuniserer sammen
Godt sagtOrd er veldig viktig i kommunikasjon. |
Kommunikasjon er noe vi gjør hele tiden, så lenge vi er våken og sammen med noe. Det er viktig å vite at kommunikasjon er ikke bare hva vi sier, men også hvordan vi sier det og hva slags signaler vi sender ut. (kroppsspråk)
Les mer om temaet på siden om «kommunikasjon»
Å dele latteren er den beste form for kommunikasjon |
Å dele latter er helseskapende og miljøfremmende. Hvor befriende er det ikke å le i sammen med kolleger, gode venner, og sine kjære. Hvor viktig er ikke latteren i en alvorlig situasjon, hvor godt gjør det ikke, når vi får en befriende latter i en stresset arbeidshverdag.
Hvilke holdninger vi har
“En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt”
En oppfatning vi har over lengre tid, av en person, av en situasjon eller en sak. Består av både tanker, følelser og handlinger
Les mer om temaet på siden «holdninger»
“Holdninger er graden av affekt”Det vil si i hvor stor grad vi reagerer positivt, negativt eller nøytralt ovenfor et objekt. |
Hvilke normer vi har
Godt sagtOnde normer råder over verden; med deres makt er ringe ifall de ikke finner hjelpere i vårt eget bryst. |
Normer kan være både uskrevne regler, som bordskikk (sosiale normer), og skrevne regler som Bibelens ti bud og bestemmelsene i boka Norges lover. Normer kan deles inn i «formelle» og «uformelle» normer: formelle normer som regler som gjelder for alle i samfunnet, særlig rettsregler, og uformelle regler for rent private og begrensede sammenhenger.
En normregel for hva som er rett eller galt, og som forteller oss hvordan vi skal oppføre oss i samfunnet |
Hvilke menneskesyn vi har
Godt sagtAlle de uvanlige mennesker jeg noen gang har kjent, var i hovedsak uvanlige kun i egne øyne. |
Hvordan vi ser på mennesket og hvilke verdier mennesket har
Det har veldig mye å si for hvordan du møter mennesker i jobben din. Derfor er det viktig at du er bevisst på hva slags menneskesyn du har. Menneskerettighetserklæringen til FN fra 1948 sier at alle mennesker har rett til frihet og likhet.
Verdiene våre er grunnlaget for holdningene våre og påvirker derfor væremåten vår og valgene våre i stor grad. Verdiene kan variere fra menneske til menneske og mellom kulturer.
Da du var fem år, var kanskje bamsen din og omsorgen fra mamma og pappa de viktigste verdiene. For en dame på 75 år er kanskje kjærligheten til barnebarna og god helse det som betyr mest. Mennesker fra samme kultur har ofte mange felles grunnleggende verdier. Trofasthet er en viktig verdi i mange kulturer, mens den er mindre viktig eller mindre verdsatt i andre. Noen verdier er felles for de fleste menneskene på jorda. Frihet, vennskap og kjærlighet er eksempler på det.
Menneskesyn handler om hvilken holdning vi har til mennesket (bevisst eller ubevisst), og hvilken verdi vi syns mennesket har. |
Hvilken etikk og moral vi har
Etikk skiller seg fra moral ved at etikk er tankene om hva som er galt og riktig, mens moral er hvordan man oppfører seg i praksis. En persons etikk (tanker) og moral (handlinger) behøver ikke alltid stemme overens. Man kan for eksempel mene det er galt å lyve, men likevel gjøre det i visse situasjoner.
Dygdsetikk
Begrepet dygd kommer av det greske ordet arete, som betyr å duge. Det dreier seg altså om å bli dugende til å gjøre det gode.! |
De gamle moralfilosofene skilte mellom fire dygder:
- Klokskap
- Mot
- Måtehold
- Rettferdighet
Klokskap
– å kunne resonnere seg fram til hva som er best å gjøre i en situasjon der det fins flere alternativer
Mot
– å ha styrke til å gjennomføre et klokt valg
Måtehold
– ikke å la seg styre av øyeblikkets behov, men heller tenke langsiktig og finne mellomløsninger som flere kan være enige om, spesielt i konfliktsituasjoner
Rettferdighet
– å fordele goder og plikter på en måte som alle føler er riktig ut fra innsats, behov og rettigheter. Rettferdighetsbegrepet blir også brukt i forbindelse med forbrytelse og straff
Dygdene er varige, dypt rotfestede karaktertrekk hos et menneske. De preger hele væremåten vår. Holdning, handling og liv hører sammen |
Til ettertanke!
“Handle bare etter den maksime som du samtidig kan ville skal være en allmenn lov” |
Dette betyr at man bare skal handle på en slik måte at man også kan ville at alle andre skal handle slik