Holdninger

Hvordan vi opptrer og hvilke menneskesyn vi har overfor de menneskene vi møter i våre verv er en viktig faktor på hvordan vi blir hørt og trodd på.

Vi må oppføre oss slik at vi har den tilliten som trengs for å være en pådriver for løse de sakene vi er involvert i.

Vi må respektere at andre ikke trenger å se problemstillingen på samme måte som oss, men vise forståelse for at de har andre meninger

Det er viktig at vi er flinke til å kunne klare å se problemstillingene fra flere vinkler og da kunne komme med forslag til løsninger eller å få partene til å komme med løsninger som alle kan godta.

Vi må klare å se helheten og la være å ta ”parti”. Der andre kun ser problemer, skal vi arbeide for å komme med aktuelle forslag til løsninger. Det er viktig at vi klarer å få alle partene med på å løse problemene slik at de kan føle at de ikke kommer ut av saken som ”tapere”. Vi må heller strebe etter en vinn – vinn løsning enn å ”vinne” saken for den ene parten.

Derfor er det viktig at vi har gode holdninger overfor vårt verv og ha en forståelse for hva som egentlig er vårt arbeid som verneombud/tillitsvalgte.

—Hva er holdninger?

Holdning er en oppfatning vi har over lengre tid, av en person, av en situasjon eller en sak. Består av både tanker, følelser og handlinger

—“En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt

Objektet kan være en ting, et livssyn, et menneske, en vare, en tjeneste, et dyr, et land, en handling. Eller sagt med andre ord; et objekt kan være hva som helst.

Når vi blir utsatt for et “objekt”, f.eks. et produkt, kan vi i prinsippet reagere på tre ulike måter.

Positive holdninger

Gode holdninger fremmer formålet og samsvarer med det. For en som arbeider innen vernetjenesten, er formålet knyttet til andre menneskers arbeidsliv. Vi skal arbeide for å holde dem friske, eller hjelpe dem til å bedre sine kår. Holdninger som samsvarer med dette målet, er positive. En grunnholdning for den som skal hjelpe, bør være ydmykhet. I utgangspunktet verken vet eller kan vi noe om den andre. Hvis vi tror at vi kan alt om et annet menneskes nød, har vi gitt oss selv en formynderrolle overfor den andre. For å kunne hjelpe et annet menneske må vi finne ut hva vedkommende selv mener vil være til hjelp.

Negative holdninger

Dårlige holdninger, eller fordommer, er tunge å endre. De rammer alt som skiller seg ut og virker fremmed. Enkelte folkegrupper som samer, tatere, jøder og sigøynere har tradisjonelt vært uglesett i Norge. Det samme har andre som avviker fra «det normale»: Samboere, homofile, ateister, politiske dissidenter, de første karrierekvinnene og mennesker med annen hudfarge enn flertallet har fått føle på kroppen at de har skilt seg ut. Det samme gjelder hvis vi har fordommer til partene vi forhandler/samarbeider med.

Nøytralt

Vi unnlater å gi reagere på objektet.

—“Holdninger er graden av affekt

Det vil si i hvor stor grad vi reagerer positivt, negativt eller nøytralt ovenfor et objekt.

Verdier

—Vi skiller mellom åndelige og materielle verdier.

Holdninger bygger på verdier. Holdninger har å gjøre med hvordan vi oppfører oss mot hverandre. Vi snakker bestandig om at vi har holdninger til  noe i fellesskapet. Det å være ærlig og det å ha familie er eksempler på åndelige verdier som mange har. Mobiltelefonen eller bilen din er eksempler på materielle verdier.

Menneskesyn

Menneskesyn er hvordan vi ser på mennesket og hvilke verdier mennesket har. Dine holdninger innvirker på hvilket menneskesyn du har.

—Menneskesyn handler om hvilken holdning vi har til mennesket (bevisst eller ubevisst), og hvilken verdi vi syns mennesket har. Hva ser vi på som det spesielle ved mennesket? Hvordan møter du mennesker? Det menneskesynet du har , virker inn på hvordan du snakker med, behandler eller møter andre, altså hvordan du er mot andre.

—Verdiene våre er grunnlaget for holdningene våre og påvirker derfor væremåten vår og valgene våre i stor grad. Verdiene kan variere fra menneske til menneske og mellom kulturer.

Da du var fem år, var kanskje bamsen din og omsorgen fra mamma og pappa de viktigste verdiene. For en dame på 75 år er kanskje kjærligheten til barnebarna og god helse det som betyr mest. Mennesker fra samme kultur har ofte mange felles grunnleggende verdier. Trofasthet er en viktig verdi i mange kulturer, mens den er mindre viktig eller mindre verdsatt i andre. Noen verdier er felles for de fleste menneskene på jorda. Frihet, vennskap og kjærlighet er eksempler på det.

Kommunikasjon

—Holdninger er også hvordan vi kommuniserer sammen.

—Hvordan vi oppfatter og forholder oss til det som blir sagt og hvordan vi forstår budskapet.

—Kommunikasjon er noe vi gjør hele tiden, så lenge vi er våken og sammen med noe. Det er viktig å vite at kommunikasjon er ikke bare hva vi sier, men også hvordan vi sier det og hva slags signaler vi sender ut. (kroppsspråk)

Min væremåte, måte å kommunisere på, kan være av en slik kvalitet at jeg enten fremmer eller hemmer meg selv og andre. Om jeg velger å være deltagende eller å lese avisen på et internmøte,  om jeg gjør andre usikre eller trygge, om jeg skyver begåtte feil over på andre eller innrømmer egne, om jeg tenker kun på meg selv eller fellesskapet når oppgaver fordeles, om jeg avbryter midt i en setning eller lytter, om jeg med mitt kroppsspråk viser at jeg ikke gidder høre eller er interessert , er eksempler  på væremåter som påvirker det resultat jeg, mine kollegaer og bedriften kan oppnå.

Vi må strebe etter å kommunisere på en så enkel måte at våre tilhørere forstår budskapet vårt og kan, ut i fra det, ta stilling til om de er enige i vår mening.