Vernetjenesten

 

Til ettertanke!
«Erfaring er ikke hva som hender oss, men hva vi gjør med det som hender oss»

Her finner du:

  • Visjoner og mål for verntjenesten
  • Maler til bruk i arbeidet
  • Hvordan skape en aktiv vernetjeneste
  • Verneombudets rettigheter
  • Verneombudets rolle
  • verneombudet som motivator
  • Holdninger
  • Varslingsplikt
  • Verneombudets oppgaver
  • Hovedverneombudets rolle og oppgaver

Visjonen for vernetjenesten i Kristiansund kommune:

Vernetjenesten skal være en viktig aktør i kommunens HMS arbeid, med verneombudet som en pådriver og ressurs for ledere og ansatte i arbeidet for et godt arbeidsmiljø.”

For å få til et enda bedre HMS arbeid på arbeidsplassen, er vi avhengige av at verneombudene er engasjerte, har tid til å gjøre sitt arbeid innenfor de rammer som lovverket setter og ikke minst, at de har en klar aksept fra ledelsen og sine medarbeidere på hvor viktig dette vervet er for arbeidsmiljøet.

NHO, LO og Arbeidstilsynet er enige i at en styrking av verneombudenes status er viktig og nødvendig. NHO sier at de ønsker, på lik linje med LO å styrke verneombudets rolle (HMS tinget 2008) Lo mener at: ”Vi må bedre vil­kå­re­ne for verne­om­bud gjen­nom ta­riff­av­ta­le­ne og in­klu­de­re verne­ombud i kol­lek­ti­ve og sen­tra­le av­ta­ler som IA-av­ta­len”. (Marianne Svensli. HMS tinget 2008)

Jeg mener at det er viktig at vi viderefører arbeidet med å øke statusen for verneombudet slik at vernetjenesten blir styrket og fortsetter å bli en aktiv hjelp for ledelse og ansatte i arbeidsmiljøarbeidet på arbeidsplassen.

Jeg mener at vi må begynne å gi verneombudene avsatt tid til å få gjort sitt verv på en skikkelig måte, samtidig må de få aksept fra ledelsen og sine medarbeidere om at de har rett til å ta fri fra sitt ordinære arbeid for å utføre vervet sitt.

Det er også en fordel om alle ansatte vet hva som er arbeidsoppgavene, pliktene og rettighetene til verneombudet, slik at det ikke oppstår noen konflikt på det området.

Verneombudets oppgaver ved gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet.

Arbeidsmiljølovens § 6-2 (4).Verneombudets oppgaver

Verneombudet skal tas med på råd under planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet innenfor ombudets verneområde

Kommentar

§ 6-2 (4) i AML, fastslår verneombudets rådgivende funksjon ved planlegging og gjennomføring av tiltak på arbeidsplassen.

Som verneombud kan vi ikke spille en passiv rolle.  Det er viktig at vi deltar aktivt og klargjør arbeidstakernes og våre egne synspunkt.

§ 8-2.Gjennomføring av plikten til informasjon og drøfting

(1) Plikten til informasjon og drøfting etter § 8-1 omfatter:

  1. a) informasjon om den aktuelle og forventede utvikling av virksomhetens aktiviteter og økonomiske situasjon,
  2. b) informasjon om og drøfting av den aktuelle og forventede bemanningssituasjon i virksomheten, inkludert eventuelle innskrenkninger og de tiltak arbeidsgiver vurderer i den forbindelse,
  3. c) informasjon om og drøfting av beslutninger som kan føre til vesentlig endring i arbeidsorganisering eller ansettelsesforhold.

(2) Informasjon etter første ledd bokstav a skal skje på et passende tidspunkt. Informasjon og drøfting etter første ledd bokstavene b og c skal skje så tidlig som mulig.

(3) Informasjonen skal gis slik at det er mulig for de tillitsvalgte å sette seg inn i saken, foreta en passende undersøkelse, vurdere saken og forberede eventuell drøfting. Drøftingen skal bygge på informasjon fra arbeidsgiver, finne sted på det nivå for ledelse og representasjon som saken tilsier og skje på en måte og med et innhold som er passende. Drøftingen skal gjennomføres slik at det er mulig for de tillitsvalgte å møte arbeidsgiveren og få et grunngitt svar på uttalelser de måtte avgi. Drøfting etter første ledd bokstav c skal ta sikte på å oppnå en avtale.

Kommentar

Det er arbeidsgiver som har ansvaret for at drøftingen og informasjonen etter § 8-1 i AML gjennomføres med de tillitsvalgte (også vernetjenesten se § 6-2(4)). Det er ikke tillitsvalgte som skal be om slik informasjon og drøfting

 

 

Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning

§ 2-2.Verneombudets oppgaver og medvirkning

Verneombudet skal virke for gjennomføringen av arbeidsmiljølovens målsettinger og ellers utføre sine oppgaver etter arbeidsmiljølovens § 6-2 og forskriften her § 12-11.

 

§ 12-11.Krav om medvirkning fra verneombudet når arbeidstaker er under 18 år

Arbeidsgiver skal ta verneombudet med på råd under planlegging og gjennomføring av arbeid som skal utføres av personer under 18 år.

 

 

Maler til bruk i arbeidet som verneombud

 

HVORDAN SKAPE EN AKTIV OG SYNLIG VERNETJENESTE

 

For å oppnå et godt arbeidsmiljø er det nødvendig med tillit og åpenhet mellom ansatte og ledelse. Dette kan vi som verneombud være med på å skape.

Et godt arbeidsmiljø kommer ikke av seg selv, det er nødvendig med innsats fra alle parter. Som verneombud er vi valgt til å være brobyggere, og vi har en unik mulighet til å bidra til godt arbeidsmiljø.

I arbeidsmiljøloven § 6-5.2 står det at verneombudet skal ha nødvendig tid til å utføre arbeidet på en forsvarlig måte. Likevel blir det ikke i alle tilfelle tilrettelagt tilstrekkelig for dette. For å endre på dette, er det viktig med dialog mellom vernetjenesten og ledere.

Historisk sett har vernetjenesten hatt en alt for lav status i arbeidslivet. Mange har hatt liten interesse for vervet. Der det var aktive verneombud ble de sett på som en motpart av ledelsen, og fikk ofte ikke tid til å utføre vervet på en god måte. Mange steder var det andre tillitsvalgte som tok rollen til verneombudet.

I løpet av de siste årene har bevisstheten rundt det å ha en oppegående vernetjeneste økt både hos ledere, tillitsvalgte og verneombudene selv. Verneombudene har dermed fått bedre vilkår og mer aksept for å utføre vervet sitt, og er blitt mer synlige på arbeidsplassen. Det har blitt flere engasjerte verneombud, som har bedre innsyn i hva vervet innebærer. Også samarbeidet mellom vernetjenesten og tillitsvalgte har blitt bedre. Samtidig begynner ledere å forstå at verneombudene er en ressurs for arbeidsplassen, og involverer dem i økende grad i saker der arbeidsmiljøet blir berørt.

En forutsetning for at vernetjenesten blir mer synlig er å skape felles arenaer på arbeidsplassen der ledere, verneombud og tillitsvalgte har faste møter og kan samarbeide om å skape et forsvarlig arbeidsmiljø.

 

 Verneombudet som motivator.             

I et godt og forutsigbart arbeidsmiljø føler alle medarbeidere at de blir sett og tatt vare på av arbeidsgiver og sine kolleger. Der er det rom for kunne være seg selv og bevare sin særegenhet. I et slikt arbeidsmiljø har de ansatte en viss grad av sosial intelligens og en god selvinnsikt (intuitiv intelligens). På en slik arbeidsplass er det en god kommunikasjon og tid til refleksjon.

For å lage et slikt arbeidsmiljø, er det behov for at alle ansatte er med på å skape en god arbeidskultur. For å skape en slik arbeidskultur, trenger vi noen personer som er pådrivere for denne prosessen. Leder er selvfølgelig en viktig ressurs for denne prosessen, men leder kan ikke skape denne kulturen uten medvirkning av alle ansatte. Det er da behov for noen som har tillit blant sine kolleger.

Hva skal til for å skape det gode arbeidsmiljøet?

Det å være verneombud er et tillitsverv. Vi har altså blitt valgt ut til å representere alle ansatte i de forholdene som har med arbeidsmiljøet å gjøre. Dette vil jo si at vi er synlige, respektert og godt likt blant våre kolleger.

Kan vi ikke da også bruke denne tilliten, som vi har fått til å være en motivator for å skape det gode arbeidsmiljøet. La oss være de som snakker varmt om hva det vil si å være med på å skape dette miljøet. La oss være en motivator til å lage en god kultur som ikke gir rom for negativ korridorprat, sladder, mobbing og misunnelse. La oss være den personen som går foran som det gode eksemplet på hvilket arbeidsmiljø og arbeidskultur vi vil ha på vår arbeidsplass. La oss være de som kommer med konstruktiv tilbakemelding til våre medarbeidere på rett sted til rett tid. Det er vi som sier ifra hvis noen oppfører seg på en måte som er brudd på vår arbeidskultur.

Jeg tror at hvis vi går foran med de gode eksemplene, får vi med oss andre kolleger som begynner å gjøre det samme som oss. Da er vi på vei til å skape den kulturen som vi ønsker på vår arbeidsplass.

Gjennom å være de ansattes representant i de fora som har med arbeidsmiljøet å gjøre, kan vi motiver andre til å se viktigheten av arbeidet med å skape en god arbeidskultur.

Hovedverneombudet

Som Hovedverneombudet er en av mine oppgaver å motivere, kurse og opplyse verneombudene slik at de har kunnskaper til å være en foregangsperson i sitt arbeidsmiljø. Slik at verneombudet er den personen som sier ifra til rette vedkommende hvis han/hun gjør eller sier noe som ikke er forenelig med den kulturen vi ønsker å ha på vår arbeidsplass.

Verneombudet

Som verneombud er du valgt og fått en tillitserklæring fra dine medarbeidere. Verneombudet er en tillitsvalgt etter arbeidsmiljøloven og for alle ansatte på sitt område.

Som verneombud har du lyst til å ha innflytelse og ønsker å være med på å skape det gode arbeidsmiljøet på din arbeidsplass.

Som verneombud har du mange rettigheter i arbeidstiden.

Du skal blant annet:

  • Ha «Grunnkurs for verneombud» (40 timers kurs)
  • Være med på de møter som vernetjenesten kaller inn på
    • Vanligvis 3 møter i året ( I Kristiansund)
  • Ha tid til å utføre vervet i arbeidstiden
    • Det vil si at du skal bruke den tiden du trenger til dette vervet og det skal gjøres i arbeidstiden (jfr AML §6-5(2))
  • Få avsatt tid på turnusen til utføring av vervet.
    • Eksempel 2 timer hver 3. uke på turnusen
    • Arbeidsgiver må gi deg tid til å utføre vervet på en tilfredsstillende måte.
  • Være et viktig medlem av HMS gruppen og delta i andre fora der arbeidsmiljøet på din arbeidsplass er berørt.( Kristiansund kommune har HMS grupper i alle enheter )
    • dermed har du innflytelse i arbeidsmiljøarbeidet på din arbeidsplass

 

Hva er verneombudets rolle?

Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i arbeidsmiljøsaker. Dette medfører en plikt til å kontrollere at arbeidsmiljøet er i overensstemmelse med lovens krav.

Verneombudet skal se til at arbeidsgiver eller den som er stedfortreder for arbeidsgiver, overholder Arbeidsmiljøloven.

Verneombudene skal føre tilsyn med at Arbeidsmiljølovens krav til arbeidsmiljøet blir oppfylt.

Arbeidsgiveren har plikt til å ta verneombudet med på råd i alle saker som angår arbeidsmiljøet. Dette omfatter både fysiske og psykiske arbeidsmiljøforhold som ergonomi, kjemisk helsefare, støy, inneklima, opplæring, informasjon, byggesaker, medmenneskelige forhold, trivsel, arbeidslokaler, brann og forurensning av ytre miljø.

 

Hjelpemiddel.

I arbeidet som verneombud har du hjelpemidler som gjør arbeidet enklere.

  • Arbeidsmiljøloven er det viktigste middelet
    • Helst utgaven med kommentarer.
  • Forskriftene i forhold til loven
  • Vår egen hjemmeside
  • Nettverkmøter med andre verneombud
  • Verneombudsamlinger og kurs

Visjon og mål for vernetjenesten i Kristiansund kommune

Vår Visjon:

Vernetjenesten skal være en viktig aktør i kommunens HMS arbeid, med verneombudet som en pådriver og ressurs for ledere og ansatte i arbeidet for et godt arbeidsmiljø

Våre verdier:

„Respekt for hverandre.

„Trygghet og samhold.

„Kvalitet gjennom medvirkning og samarbeid.

Våre mål:

  • Vi har et ansvar for alle ansatte på vårt verneområde, uansett hvor og om de er organisert.
  • Vi arbeider for at det forebyggende HMS arbeidet blir prioritert.
  • Vi støtter hverandre i rollen som verneombud.
  • Vi forholder oss til våre ”Etiske retningslinjer for verneombud”.
  • Vi er synlige i arbeidsmiljøet.
  • Vi er en naturlig samarbeidspartner for medarbeidere, tillitsvalgte og ledere.
  • Vi holder oss faglig oppdatert.
  • Vi bruker tilstrekkelig tid til å ivareta vervet.
  • Vernesaker skal håndteres på riktig nivå.
  • Verneombudenes kompetanse i konfliktløsning skal bedres.
  • Bevisstheten om verneombudfunksjonen hos alle ansatte skal økes.

Vi er hverandres arbeidsmiljø og alles handlinger og væremåte er med på å skape miljøet på arbeidsplassen.

 

Holdninger

Hvordan vi opptrer og hvilke menneskesyn vi har overfor de menneskene vi møter i våre verv er en viktig faktor på hvordan vi blir hørt og trodd på.

Vi må oppføre oss slik at vi har den tilliten som trengs for å være en pådriver for løse de sakene vi er involvert i.

Vi må respektere at andre ikke trenger å se problemstillingen på samme måte som oss, men vise forståelse for at de har andre meninger

Det er viktig at vi er flinke til å kunne klare å se problemstillingene fra flere vinkler og da kunne komme med forslag til løsninger eller å få partene til å komme med løsninger som alle kan godta.

Vi må klare å se helheten og la være å ta ”parti”. Der andre kun ser problemer, skal vi arbeide for å komme med aktuelle forslag til løsninger. Det er viktig at vi klarer å få alle partene med på å løse problemene slik at de kan føle at de ikke kommer ut av saken som ”tapere”. Vi må heller strebe etter en vinn – vinn løsning enn å ”vinne” saken for den ene parten.

Derfor er det viktig at vi har gode holdninger overfor vårt verv og ha en forståelse for hva som egentlig er vårt arbeid som verneombud/tillitsvalgte.

 

Varslingsplikt

Siden verneombudet har en lovpålagt varslingsplikt i henhold til arbeidsmiljøloven § 6-2 ved forhold som kan medføre helsefare, herunder mobbesaker, kan ikke verneombudet ivareta anonymitet i slike saker. I henhold til § 6-2 (1 og 2) skal verneombudet bringe saken videre til nærmeste ansattes leder dersom verneombudet blir gjort oppmerksom på eller selv oppdager mobbing.  Dersom den ansattes nærmeste leder er involvert som part i saken, skal verneombudet bringe saken videre til vedkommende leders nærmeste overordnede.
 

Lojalitet

Som verneombud, er det viktig  å gå foran for å vise lojalitet utad for sin arbeidsplassen. Med det mener jeg at alle diskusjoner og uenigheter taes på arbeidsplassen og ikke i media. (sosiale nettverk, presse etc) Det er viktig å prøve å løse problemet på lavest mulig nivå. før man tar det skrittet å gå videre med saken. Det er viktig å følge tjenestevei (se «saksgang» lenger nede på siden). Etter å ha fulgt vanlig saksgang og det fortsatt ikke er noen løsning på problemet og verneombudet mener at media (pressen) bør vite om det, må verneombudet først se om det er klare brudd på Arbeidsmiljøloven og at arbeidsgiver ikke har fulgt sin plikt til å løse dette bruddet. (se også lenger ned på siden om «Dokumentasjon) Å bruke media (presse) som et hjelpemiddel, skal være en siste vei å gå for å få løst konflikter.Og det skal alltid være  i henhold til brudd på Arbeidsmiljøloven.

Verneombudets oppgaver

Juridiske rammer

Arbeidsmiljøloven § 6-2. Verneombudets oppgaver

–  Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet skal se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt i samsvar med bestemmelsene i denne lov.

Forskrift om organisasjon, ledelse og medvirkning §2-2

–  Verneombudet skal virke for gjennomføringen av arbeidsmiljølovens målsettinger og ellers utføre sine oppgaver etter arbeidsmiljølovens § 6-2 og forskrift her § 12-11

Verneombudet er arbeidstakernes tillitsvalgte i arbeidsmiljøspørsmål

-Som hovedprinsipp fastslås det at verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i arbeidsmiljøsaker. Dette medfører en plikt til å kontrollere at arbeidsmiljøet er i overensstemmelse med lovens krav. -Verneombudet skal tilse at arbeidsgiver eller den som er stedfortreder for arbeidsgiver, overholder Arbeidsmiljøloven. -Verneombudene skal føre tilsyn med at Arbeidsmiljølovens krav til arbeidsmiljøet blir oppfylt. -Arbeidsgiveren har plikt til å ta verneombudet med på råd i alle saker som angår arbeidsmiljøet. Dette omfatter både fysiske og psykiske arbeidsmiljøforhold som ergonomi, kjemisk helsefare, støy, inneklima, opplæring, informasjon, byggesaker, medmenneskelige forhold, trivsel, arbeidslokaler, brann og forurensning av ytre miljø. -Verneombudet skal sette seg inn i alle kommunens prosedyrer som har HMS tilknytting

-Det er også viktig at verneombudet setter seg inn i lover, forskrifter og veiledninger som gjelder arbeidsfeltet og påse at disse blir fulgt.

 

Verneombudet må bruke tilstrekkelig tid til å ivareta vervet.

Verneombudene skal også tas med på råd under utøvelse av internkontroll og vedlikehold av internkontrollsystemet.

Verneombudet må arbeide aktivt.

-Verneombud har en aktiv tilsynsoppgave på sin arbeidsplass. Verneombudet kan ikke passivt vente på henvendelser fra sine arbeidskolleger om forhold som bør rettes på. -Verneombudet må gjøre seg kjent med og være bevist på sitt verneområde og få god kjennskap til de arbeidsoppgaver som utføres og hvem som arbeider der. -Verneområdet skal være klart avgrenset slik at verneombudet kan ha full oversikt og kan ivareta sine oppgaver på en forsvarlig måte.

Verneombudets oppgaver  og rettigheter

Verneombudet er arbeidstakernes tillitsvalgte i arbeidsmiljøspørsmål

people8
Som hovedprinsipp  fastslås det at verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i arbeidsmiljøsaker. Dette medfører en plikt til å kontrollere at arbeidsmiljøet er i bestemmelse med lovens krav. Verneombudene skal føre tilsyn med at Arbeidsmiljølovens krav til arbeidsmiljøet blir oppfylt. Arbeidsgiveren har plikt til å ta verneombudet med på råd i alle saker som angår arbeidsmiljøet. Dette omfatter både fysiske og psykiske arbeidsmiljøforhold som ergonomi, kjemisk helsefare, støy, inneklima, opplæring, informasjon, medmenneskelige forhold, trivsel, arbeidslokaler, brann og forurensning av ytre miljø. Verneombudene skal også tas med på råd under utøvelse av internkontroll og vedlikehold av internkontrollsystemet.
 

Tid til å utføre vervet!

Det er et av verneombudets oppgaver å sette seg inn i lovverket som gjelder for sin arbeidsplass og å holde seg faglig oppdatert. Hvis ikke verneombudet gjør dette med jevne mellomrom, kan vi si at han/hun ikke utfører jobben sin som de er valgt til av sine medarbeidere.

I vår hverdag har vi alle oppgaver som vi må utføre for å gjøre arbeidet vårt på en skikkelig måte. Det er da helt naturlig at vi får tid til å gjøre dette uten at vi får dårlig samvittighet. Men når vi skal gjøre jobben vår som verneombud på en skikkelig måte, får vi plutselig dårlig samvittighet og er redd for at det skal gå ut over våre medarbeidere. Selv om dette er noe vi skal gjøre i arbeidstiden og arbeidsoppgavene er nedfelt i loven. Det er arbeidsgivers oppgave at driften på arbeidsplassen blir utført på en forsvarlig måte og at Arbeidsmiljøloven blir overholdt. Det innbefatter også at verneombudet får tid til å utføre vervet sitt og utført sine oppgaver etter samme lov

 

Verneombudets rolle i sikkerhetsarbeidet.

Verneombudet har en sentral rolle i sikkerhetsarbeidet. Les mer om dette HER

Verneombudet må arbeide aktivt.

Som verneombud har du en aktiv tilsynsoppgave på din arbeidsplass. Du kan ikke passivt vente på henvendelser fra dine arbeidskolleger om forhold som bør rettes på. Verneombudet må gjøre seg kjent med og være bevist på sitt verneområde og få god kjennskap til de arbeidsoppgaver som utføres og hvem som arbeider der. Verneområdet skal være klart avgrenset slik at verneombudet kan ha full oversikt og kan ivareta sine oppgaver på en forsvarlig måte. Det er også viktig at verneombudet setter seg inn i lover, forskrifter og veiledninger som gjelder arbeidsfeltet og påse at disse blir fulgt. Du skal få den tiden du trenger til å utføre dine oppgaver på en forsvarlig måte ( §6-5.2). Det er lurt å gjøre rutinejobber til faste tider. Avtal med din nærmeste leder om hvordan dette skal ordnes rent praktisk.

Fraværet i forbindelse med verneoppdrag skal varsles. Det kreves ikke tillatelse i slike tilfeller, varsel er nok. I hvilke tilfeller det er nødvendig å varsle slikt fravær, vil bero på et helt konkret skjønn, der flere momenter spiller inn, for eksempel hvor lang tid det tar, og hvor viktig det er for arbeidsgiver å vite hvor ombudet er. Dessuten er det en klar forutsetning at reglen ikke må føre til at verneombudet hemmes i sitt arbeid.

Husk at det er viktig med Dokumentasjon.

Begrepet ”dokumentasjon” virker kanskje kjedelig, men er en nødvendighet for et effektivt verneombudsarbeid. Ønsker vi å få rettet på uheldige forhold av vesentlig betydning, nytter det sjelden med bare en muntlig fremstilling. Vi må legge frem en skriftlig dokumentasjon som klart formulerer hva som er galt og gjerne hvordan det bør rettes. Da har vi noe å forholde oss til i etterkant.

Vi må også tenke på den nytten det vil være med dokumentasjon for den som skal overta verneombudsjobben etter meg.

Til ettertanke!
Erfaring er uten sammenligning den verste læremester – den gir deg prøven før du har lest pensum

Saksgang

 

For at arbeidet som verneombud skal kunne gjøres på en effektiv og ryddig måte, er det viktig at det legges opp til rutiner, slik at hver sak får en riktig og rettferdig behandling.Her ser du en måte å legge opp saksgangen på:

  1. Arbeidstaker tar opp aktuell sak med virksomhetsleder.
  2. Virksomhetsleder unnlater å følge opp saken – eller er en part i saken. Arbeidstaker tar saken opp med sitt verneombud
  3. Verneombudet tar saken opp med virksomhetsleder.
  4. Virksomhetsleder neglisjerer fortsatt saken. Verneombudet sender skriftlig rapport til hovedverneombudet som tar opp saken med virksomhetsleder eller overordnet leder.
  5. Fortsatt neglisjering. Hovedverneombudet tar opp saken i arbeidsmiljøutvalget.
  6. Saken blir ikke fulgt opp. saken drøftes med Arbeidstilsynet og bringes inn der hvis alvorlig

­

Hovedverneombudets oppgaver

  • Hovedverneombudet har ansvar for å samordne verneombudenes virksomhet
  • Spørsmål som gjelder flere verneområder, skal forelegges hovedverneombudet.
  • Spørsmål om hvilket verneombud en sak hører under, avgjøres av hovedverneombudet
  • Hovedverneombudet bør ha jevnlige oppfølgingssamtaler med hvert enkelt verneombud.
  • Samtalene kan dreie seg om råd og veiledning om hvordan vedkommende kan løse sine oppgaver.
  • Det vil være naturlig å komme inn på hvilken kompetanse og støtte de trenger.

Hovedverneombudets forventninger til verneombudene

  • Å bli orientert om spesielle og vanskelige saker.
  • At verneombudene søker råd angående disse og løfter saker som ikke lar seg løse lokalt.
  • At de stiller opp på verneombudsmøter – møteplikt.
  • Lojalitet til de prioriteringer man sammen har kommet fram til.

Organisering av vernetjenesten

  • Holde oversikt over alle verneombud og verneområder.
  • Gjennomføre faste nettverksmøter med verneombudene. Minst to møter/samlinger pr år.
  • Formidle nødvendig informasjon til verneombudene.
  • Få tilbakemeldinger fra verneombudene i viktige saker.
  • Delegere oppgaver der det er nødvendig og/eller hensiktsmessig.
  • Hovedverneombudet er arbeidstakernes talerør i Arbeidsmiljøutvalget.
  • Hovedverneombudet søker hjelp, får faglig oppdatering og erfaringsutveksling i HVO nettverket i fylket

§ 3-1. Krav til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid

­(1) For å sikre at hensynet til arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt, skal arbeidsgiver sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i virksomheten. Dette skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte.

Notat

«Tillitsvalgte» må ikke forstås for snevert. Både verneombudet etter §6-2 og AMU etter §7-2, har omfattende oppgaver i det systematiske HMS arbeidet. Med tanke på planleggingens betydning for arbeidsmiljøet, er det viktig at arbeidstakerne og deres representanter sørger for å komme med på et så tidlig tidspunkt som mulig.
 

Valg av verneombud

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).

§ 6-1. Plikt til å velge verneombud (1) Ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud. Ved virksomhet med mindre enn 10 arbeidstakere kan partene skriftlig avtale en annen ordning, herunder at det ikke skal være verneombud ved virksomheten. Hvis ikke annet er fastsatt om tiden for avtalens gyldighet, anses den som sluttet for 2 år, regnet fra den dagen den ble underskrevet. Direktoratet for arbeidstilsynet kan, etter en konkret vurdering av forholdene i virksomheten, fastsette at den likevel skal ha verneombud. Ved virksomhet med mer enn 10 arbeidstakere kan det velges flere verneombud. (2) Antallet verneombud fastsettes i forhold til virksomhetens størrelse, arbeidets art og arbeidsforholdene for øvrig. Dersom virksomheten består av flere atskilte avdelinger, eller arbeidet foregår på skift, skal det i alminnelighet velges minst ett verneombud for hver avdeling eller hvert skiftlag. Hvert verneområde skal være klart avgrenset og må ikke være større enn at verneombudet kan ha full oversikt og ivareta sine oppgaver på forsvarlig måte. (3) Virksomhet med mer enn ett verneombud skal ha minst ett hovedverneombud, som har ansvar for å samordne verneombudets virksomhet. Hovedverneombudet skal velges blant verneombudene eller andre som har eller har hatt tillitsverv ved virksomheten. (4) Arbeidsgiver skal gi melding til det lokale arbeidstilsyn når verneombud er valgt. Hvem som til enhver tid fungerer som verneombud ved virksomheten, skal kunngjøres ved oppslag på arbeidsplassen.

 

Verneombudets oppgaver

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).

§ 6-2. Verneombudets oppgaver (1) Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet skal se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt i samsvar med bestemmelsene i denne lov. (2) Verneombudet skal særlig påse:

a) at maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare,
b) at verneinnretninger og personlig verneutstyr er til stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig stand,
c) at arbeidstakerne får den nødvendige instruksjon, øvelse og opplæring,
d) at arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte,
e) at meldinger om arbeidsulykker mv. i henhold til § 5-2 blir sendt.

(3) Blir et verneombud kjent med forhold som kan medføre ulykkes- og helsefare, skal verneombudet straks varsle arbeidstakerne på stedet, og arbeidsgiveren eller dennes representant skal gjøres oppmerksom på forholdet dersom verneombudet selv ikke kan avverge faren. Arbeidsgiveren skal gi verneombudet svar på henvendelsen. Er det ikke innen rimelig tid tatt hensyn til meldingen, skal verneombudet underrette Arbeidstilsynet eller arbeidsmiljøutvalget. (4) Verneombudet skal tas med på råd under planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet innenfor ombudets verneområde, herunder etablering, utøvelse og vedlikehold av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, jf. § 3-1. (5) Verneombudet skal gjøres kjent med alle yrkessykdommer, arbeidsulykker og tilløp til ulykker innenfor sitt område, om yrkeshygieniske rapporter og målinger, og om eventuelle feil og mangler som er påvist. (6) Verneombudet skal gjøre seg kjent med gjeldende verneregler, instrukser, pålegg og henstillinger som er gitt av Arbeidstilsynet eller arbeidsgiveren. (7) Verneombudet skal delta ved Arbeidstilsynets inspeksjoner i virksomheten.

Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning

§ 2-2. Verneombudets oppgaver og medvirkning  Verneombudet skal virke for gjennomføringen av arbeidsmiljølovens målsettinger og ellers utføre sine oppgaver etter arbeidsmiljølovens § 6-2 og forskriften her § 12-11.   Verneombudet har rett til å bruke den tid som er nødvendig for å utføre oppgavene på forsvarlig måte.   I virksomhet som ikke har arbeidsmiljøutvalg, skal verneombudet også: a) vurdere og avgi uttalelse om saker som er nevnt i arbeidsmiljøloven § 7-2 (3). b) gjennomgå rapporter om yrkessykdommer, arbeidsulykker, yrkeshygieniske undersøkelser mv. som nevnt i arbeidsmiljøloven § 7-2 (4). Verneombudet skal medvirke til at årsaken til arbeidsulykker og yrkessykdommer søkes klarlagt og se til at arbeidsgiveren treffer tiltak for å hindre gjentakelse. Verneombudet skal i slike tilfelle ha samme adgang til Arbeidstilsynets og politiets etterforskningsdokumenter som arbeidsmiljøutvalget. Trer i kraft 1 jan 2013.  

Notater

Verneombudet er arbeidstakernes tillitsvalgte i arbeidsmiljøspørsmål

Som hovedprinsipp for virksomheten fastslås det at ombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i arbeidsmiljøsaker. Dette medfører en plikt til å kontrollere at arbeidsmiljøet er i bestemmelse med lovens krav.

Siden verneombudet har en lovpålagt varslingsplikt i henhold til arbeidsmiljøloven § 6-2 ved forhold som kan medføre helsefare, herunder mobbesaker, kan ikke verneombudet ivareta anonymitet i slike saker. I henhold til § 6-2 (1 og 2) skal verneombudet bringe saken videre til nærmeste ansattes leder dersom verneombudet blir gjort oppmerksom på eller selv oppdager mobbing.  Dersom den ansattes nærmeste leder er involvert som part i saken, skal verneombudet bringe saken videre til vedkommende leders nærmeste overordnede.

I nr. 3 pålegges det verneombudet en særlig varslingsplikt dersom vedkommende blir kjent med risikofylte eller helsefarlige forhold. Verneombudet har selv en adgang til å avverge faren, men hovedregelen er at denne skal varsle arbeidsgiver, som er den som har ansvaret for sikkerhetstiltakene og som skal sørge for at faren avverges.
 
Arbeidsgiver har ansvaret så vel for at ombudet tas med på råd, som for at vedkommende får de nødvendige opplysningene som omtales i nr. 4.Her fastslåes verneombudets rådgivende funksjon ved planlegging og gjennomføring av tiltak.
Ombudets rådgivende stilling betyr ikke at ombudet skal spille en passiv rolle, men tvert i mot er det viktig at han deltar aktivt og klargjør arbeidstakernes og sine egne synspunkt.

Rettigheter

­§ 6-5. Utgifter, opplæring mv.
­(1) Arbeidsgiver skal sørge for at verneombud får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på forsvarlig måte. Departementet kan i forskrift stille nærmere krav til opplæringen.
­(2) Verneombud skal få nødvendig tid til å utføre vernearbeidet på forsvarlig måte. I alminnelighet skal oppgavene utføres innenfor vanlig arbeidstid.

Notater

1) Opplæringens varighet skal være på minst 40 timer.

2) Hva som er nødvendig tid, er det ombudet selv som avgjør, men ikke noe er i veien for at det treffes avtaler. Fraværet i forbindelse med verneoppdrag skal varsles. Det kreves ikke tillatelse i slike tilfeller, varsel er nok. I hvilke tilfeller det er nødvendig å varsle slikt fravær, vil bero på et helt konkret skjønn, der flere momenter spiller inn, for eksempel hvor lang tid det tar, og hvor viktig det er for arbeidsgiver å vite hvor ombudet er. Dessuten er det en klar forutsetning at reglen ikke må føre til at ombudet hemmes i sitt arbeid.
 

Legg igjen en kommentar